Piše: Aleš Gangl
Leta 2020 bomo praznovali že peto obletnico filmskega festivala Shots. Festival je postal ne le sinonim za neodvisni film, ki je spodbudil kup s filmom povezanih aktivnosti, temveč je prerasel v sinonim občinskega kulturnega turizma. Z usklajeno vizijo in dobro organizirano ekipo, ki jo sestavljajo ljubitelji filma, kulture in kulturnih dogodkov, je to povsem mogoče. Oglejmo si pot omenjenega festivala in kako je naš kraj postal filmsko mesto.

Festival Shots 2019 na dvorcu Rotenturen. FotobeležNica
Pot
Beseda Shots izhaja iz teh … ta kratkih, ki jih srknemo za počutje. Z istimi besedami lahko opišemo kratke filme, ki nam tako ali drugače pestrijo življenje in bogatijo program festivala neodvisnega filma. Moj vtis je, da to pot pogojujejo vztrajno delo, prevzemanje rizika, preseganje nevoščljivosti in plod dobrega sodelovanja s številnimi deležniki.
Festival je začela peščica ljudi, na čelu z njegovim direktorjem pa tudi režiserjem, pisateljem in organizatorjem Tomom Novoselom, ki je na področju kulture zelo aktiven od leta 2007. Zadnja leta ga okupirajo predvsem vse razvojno-operativne naloge za realizacijo in potek vseh Shots aktivnosti. Osebno pregleda vseh 1501 filmov iz 140 različnih držav. Po hitri kalkulaciji to pomeni kakšnih 4–5 filmov na dan. Toliko jih je vsaj bilo lansko leto, številka pa, z leti in mednarodno prepoznavnostjo festivala, raste.

Narašča pa tudi število obiskovalcev. FotobeležNica
Prvi koraki
Začelo se je leta 2016 v Čajnici Peč. Majhno intimno dvorišče je takrat gostilo okrog stopetdeset obiskovalcev na dan. Že od začetka festival poteka tri dni. Občinstvo si povprečno ogleda 5 do 7 filmov na dan, zadnji dan pa poteka podelitev nagrad, o katerih odloča tako komisija kot občinstvo.

Prvo leto je festival gostil filme v atriju Čajnice Peč. FotobeležNica
Ekipa
En sam človek za takšen podvig ni dovolj. V letih se je formirala prava »Shots vojska« in ves čas se pridružujejo nove sile z različnih področij. Ta rast krepi jedro ekipe, ki pridobiva vse bolj specializiran in vitalen kader, zato postaja močnejša, složnejša in učinkovitejša. Sestavljajo jo grafični oblikovalci, producenti, programski vodje, tehniki, organizatorji in bolj splošni »multitaskerji«, ki opravljajo in rešujejo sprotne težave ter naloge na terenu. Poskrbeti je treba za prizorišče, postaviti in pospraviti – vsak dan po prizorišču »letijo« novi stoli, mize, preproga, kabli, ozvočenje, luči, sveče … Pred produkcijo je treba oblikovati podobo festivala, nagrad, informativnega materiala in dekoracije prizorišča. Sprejeti je treba goste, jih animirati; uskladiti vse urnike; načrtovati potek dela in promocijskih aktivnosti; pridobivati sponzorje in sredstva; priskrbeti tehnično in »birokratsko« podporo … Večji kot dogodek postaja, kompleksnejši je nadzor nad njegovo izvedbo. Zaenkrat so bili izkoriščeni vsi potenciali in izkazalo se je, da so ljubiteljske skupine zmožne obvladovati in realizirati takšen dogodek. Kar govori v prid potencialu novopečenih kulturnikov, ki prevzemajo vse večje odgovornosti. Temu momentu vliva dodatno gorivo dvig kvalitete filmov, ki so zaradi večje prepoznavnosti festivala in konkurenčnosti prijav iz leta v leto inovativnejši. V dneh festivala se meščani malodane prelevijo v Shotovce, različne stojnice, delavnice in informativne točke pa delujejo domače, spontano in gostoljubno.

Ekipa Shotsa se iz leta v leto širi in krepi. FotobeležNica
Počitka ni. Dobesedno! »Shotovci« začnejo s pripravo novega Shotsa že takoj po zaključku predhodnega. Nenehno iščejo nove ideje in pristope. Mesece prej se v mestu začnejo promocijske aktivnosti, kot so: Shots vetrnice, Shots TV, drugi Shots dogodki, selfie miselni vzorci oz. Shots glave in drugi promocijski poizkusi, ki delujejo kot del neke miselne igre. K temu nenehnemu preizkušanju praks in idej gre dodati, da je vzporedno zrasla še filmska šola: festival animiranega filma ter gostovanje Shotsa v drugih krajih (Ljubljana, Prevalje, Glasgow).

Festival rojeva nove filmske aktivnosti. Ena takšnih je Zebra – festival animiranega filma, ki poteka na različnih lokacijah po mestu. FotobeležNica
Pet let kasneje
Filmski festival je dokazal svoj potencial: zrastel je z začetnimi nekaj sto gledalci, kar je – upoštevaje dnevno migracijo – približno osemsto obiskovalcev, zbranih v Shots oazi pred občinsko hišo. Kot gledalcu in velikemu ljubitelju filma mi je ostalo v spominu precej dobrih filmov z zanimivimi pristopi. Recimo tile: tip na snemanju ugotovi, da ima premajhnega tiča za kader; tipi iščejo položaj za fotografijo v banji; ženska se pretvarja, da je lutka njen pravi otrok; retrospektivni prikaz življenja nekega človeka, ki ga kamera prikazuje s hrbtne strani; slikovit oris življenja Mikija Mustra ipd. Veliko jih je in vsi so zanimivejši od velike ameriške blockbuster produkcije, ki jo konzumira večina.
Takšen razvoj dogodkov prinaša na kulturno sceno nov utrip. Izvorno ljubiteljska kultura torej ustvarja ugodne pogoje za razvoj novih generacij, ki se bodo ljubiteljsko in profesionalno ukvarjale s filmom ali filmu sorodnimi dejavnostmi. Poleg tega vidim tu vznik prostora za neodvisne ustvarjalce, saj lahko mimo distribucijskih in drugih prenasičenih kanalov dosežejo določen krog občinstva in si zagotovijo primerno predstavitev. Filmar ne potrebuje pogodbe Disneyjevih studiev za izvedbo dobrega in vznemirljivega filma. Poleg osnovnih sredstev potrebuje dobro idejo, dober scenarij, pravo gverilskost in eksperimentalne veščine. Vse, kar ima ekipa Shotsa pri kreiranju festivala.
Vabljeni, da od 6. do 8. 8. 2020 obiščete Slovenj Gradec. Tudi letos obljubljamo kombinacijo pozitivnega ambienta, gostoljubne ekipe in vznemirljivih filmov. Vse to v družbi filmskih ustvarjalcev. Vsi, ki ustvarjajo kratke filme, lahko več informacij o prijavi in festivalu pridobijo na uradni spletni strani Shotsa (https://shots.si/)
In vabljeni tudi k branju članka o Čufarjevih dnevih.