PESMI, KI SO PREMAGALE KØRONO STVARSTVA

Piše: Ana Porenta – članica strokovne žirije

 

Revija Primus in Zveza kulturnih društev Slovenije sta 20. marca 2020 razpisali natečaj za najboljšo pesem, napisano v ustvarjalni izolaciji. Izolacija, pravite – toda kaj je ustvarjalci poezije ne iščejo vedno, ko hočejo pisati? Že, ampak ta izolacija ni bila njena ali njegova odločitev, bila je zapovedana.

Vizualna natečajna pesem, ki je spodbudila nastanek 137 novih. Foto in slika: Mojca Senegačnik

 

Beseda korona je bila – v navezavi z zdajšnjim stanjem – prepovedana in sprejeta zgolj, če je bila uporabljena v drugem kontekstu. Do zaključka razpisnega roka, ki se je zaključil 1. maja, je na razpis prispelo 137 pesmi v slovenščini in ena v srbščini. S sožirantom Matejem Krajncem so naju najbolj nagovorile pesmi, ki so presegle splošne poglede na izolacijo in epidemijo; z drezanjem v (tudi boleče) točke duševnosti so odstrle in ubesedile tisto neizrečeno v vseh nas.

Iz prejetih pesmi odsevajo vse plasti občutij: od spopadanja z ujetostjo, zaprtostjo med štiri stene, nemoč in strah, tudi pred obolelostjo, očitno pa je predvsem prerazporejanje lestvice posameznikovih vrednot. Pogosti so pozivi k zavestnemu prenašanju samote zaradi skrbi za drugega, sebe … vabijo k ustvarjanju (v obliki pesmi, slik, plesa …), s katerim naj se (neškodljivo) manifestira življenje, ki je na videz poniknilo.

 

Prvonagrajenka in karantenska poetesa je postala Tina Pegan

 

»Omet. Vlaga. Črno./Mir.« Foto: osebni arhiv

 

UTEMELJITEV prvonagrajene pesmi je lastnoročno natipkal član žirije Matej Krajnc:

Pričujoča pesem deluje kot nekakšno ambientalno upesnjeno zrcalo samote. Tišina v njej se ponavlja in odbija od sten; ne zgolj sten stanovanja ali poljubnega bivališča, pač pa tistih človeških, intimnejših sten, ko se mora človek soočiti s samim sabo in z lastno bivanjskostjo. Ne da bi to kjerkoli naravnost nakazala, pesem mojstrsko ubeseduje občutke (samo)izolacije, karantene »novega sveta« in vsega tistega, kar bi lahko poimenovali »novi svetovni red«. V njem je vsak sam in čaka. A v vsej tej samoti, obupu in tišini je mir – ključna beseda pričujoče pesmi; mir, kjer lahko posameznik kljub samoti najde harmonijo s samim sabo, kjer soočanje z že omenjeno lastno bivanjskostjo ni nujno brezizhodno in apokaliptično, pač pa tudi (ali predvsem) pomirjujoče, osvobajajoče, reflektivno in … nikoli gostobesedno. Prav jedrnatost je največja formalna odlika pesmi – z malo besedami upesniti tesnobno, ki je zastrašujoče, a po drugi strani, pa naj se sliši še tako nenavadno, tudi spokojno »dejansko stanje«. Zaradi vseh opisanih prvin si pesem nedvomno zasluži zlato žezlo natečaja.

(M. K. – žirant brez psevdonima)

 

***

Omet. Vlaga. Črno.

Tišina. Samota. Osama.

Okolica. Zvoki. Kaos.

 

Imaš. Deliš.

Deliš. Projiciraš.

Projiciraš. Spoznavaš.

 

Bes. Bes. Bes.

 

Okolica. Zvoki. Kaos.

Tišina. Samota. Osama.

Omet. Vlaga. Črno.

 

Mir.

 

(T. P., šifra 1304)

 

Pesmi popisujejo dneve izolacije, družinsko sobivanje, šolanje na daljavo, odsotnost stikov, grozečo starost, maske na obrazih … obsojajo človeško družbo in njeno ravnanje z naravo, ki se ji zdaj maščuje. Pesmih s tako tematiko so pogoste rimanke, zdi se, kot bi želele zapeti in prebuditi svet. Spet druge kritično pretresajo črednost človeštva in njegovih ukrepov, skorumpiranost in lažnivost vladajočih ter nemoč in neslišnost običajnih ljudi. Pogosti so izlivi ljubezni na daljavo, ki se hrani s spomini na srečne trenutke in se razrašča v hrepenenje.

 

Drugonagrajenec je postal Aljaž Primožič

 

»Ko bom star/se bo vsak kozarec/spremenil v gubo.« Foto: osebni arhiv

 

in če se veter enkrat izprazni

 

kdo bo potem majal trave

razpihoval regratove lučke

do najinih oken

in po njih udarjal

s pogrešanji

požiral koščke stekla

kakor fakirji na

ulicah münchna

ki si jih poleti lovil

na zaslon svojega samsunga

obtolčenega

kot poznopoletna jabolka

ki jih z babico nabiraš

po sadovnjaku

vsaka moja pesem

bi lahko bila

uspavanka v vrtcih

patetična podoknica

vsak moj pramen las

bi lahko bil dolga kita

praprot v gozdu

vlažna

od šampanjca za rojstni dan

vsako leto kak kozarec več

ko bom star

se bo vsak kozarec

spremenil v gubo

v gubo pod očesom pazduho

na možganih spominih

na čelu

in veter bo ostanek mojih las

postavljal nazaj

na svoje mesto

 

(A. P., šifra angustias23)

 

Iz tišine, ki je objela svet, ko smo se ljudje poskrili v svoja bivališča, se prebuja klic narave: vse prej obrobno postane pomembno. Pesnice in pesniki (ponovno) vidijo naravo, brste, ptičje petje, metulje, travnike in rože, drevesa, vremenske pojave … svet opažajo v tisti primarnejši obliki, ki bo preživel, tudi če naša vrsta izgine s planeta.

 

Tretjo nagrado prejme Tanja Ocelić

 

» … kot solze nemega slovesa/drsijo v negotovost/… na zunanji strani stekla«. Foto: osebni arhiv

 

Slika v sliki

 

žebelj na steni

babica v okvirju

strmi v točko

 

*

zlepljen je obraz …

pogledi

strah

 

skrbi

 

kot solze nemega slovesa

drsijo v negotovost

 

… na zunanji strani stekla

 

(T. O., šifra: starost)

 

Znova se je pokazalo, da najbolj osebna doživljanja, ki odstirajo najgloblje, najbolj intimne plasti notranjih bojev, dozorevanja, bolečin, preizpraševanj, upanja … pravzaprav najbolj odsevajo stanje v družbi. Ko se soočimo z neizrečenim in ga upesnimo, se okrepi, razraste in na koncu na nek način nevtralizira.

 

Prvi kraljevi pesniški sopotniški par: Franjo Frančič in Helena Zemljič

 

»… vsak drugačen, ko se rodi/enak,/ko pristane.« Foto: osebni arhiv

 

Val

 

Na koroni* spi mlada šoja,

večer prihaja vasovat,

črke iščejo dom v belini spomina,

glasba iz svetlobnega stolpa počasi tone v privide,

mehke ustnice pokrajine počivajo v obledeli samoti,

od zgoraj oko strehe jutra,

sem in tja čipkast val,

kot TI,

vsak drugačen, ko se rodi,

enak,

ko pristane.

 

*korona je v istrskem narečju vrh oziroma rob vinograda, buža, luknja, jama, kantina

(F. F., šifra: avtor)

 

»Mogoče bo v teh dneh deževalo/Zrak bo lažji.« Foto: osebni arhiv

 

 

Frizerke ne pogrešam

 

Vsakič ko odprem vrata balkona

prileti čebela in na knjižno polico

odloži nekaj cvetnega prahu Listi

dveh knjig so že rumeni Kupček

je vsak dan večji Ne zanima je

če potem več kiham

 

Občasno me prime da bi si nadela

zapestnico ali prstan

 

Ko hodim do kuhinje si predstavljam

tisoče kilometrov v puščavi In

volkove ki tulijo In drevesa in sence

Ko stopim na vrt mala jablana

postane mogočno zavetje

 

Kiham tudi ko se dotakneš

mojega nosu

 

Ne pomislim na ulice Zunaj

se zgodovina tepe s prihodnostjo

Čas se je ustavil na polovici

 

Ko si zares nadenem prstan

se počutim trapasto Kaj

bi rekla frizerka Ko bom spet tam

ji bom povedala da je moj brat

že odrasel

 

Mogoče bo v teh dneh deževalo

Zrak bo lažji Čebela bo pod listom

jablane Vrata balkona bom lahko

varno odprla

 

(H. Z., šifra: alergik)

 

Drugi kraljevi sopotniški trio: Sandra Erpe, Klemen Berus in Sara Zupan.

 

»Zdaj te razumem, Sylvia -/in moja pečica/je pripravljena.« Foto: osebni arhiv

 

 

zdaj te razumem, Sylvia

 

ko postaneš mama,

je tvoj telefon vedno nastavljen

na »glasno« –

 

spanec

se preobrazi

v dremanje

 

utrujenega vojaka

na straži,

ki preži

 

za morebitno nevarnostjo;

zbudi te šum

dihanja,

 

in čeprav strahu ne moreš otipati,

razmišljaš,

kako mu boš razložila,

 

kaj je prvi sneg,

ker je drobce zmrznjene vode

pač težko predstaviti

 

kot čudo

(kako težko bo

šele pri razlagi o spolnosti …).

 

zdaj te razumem, Sylvia –

ko se rodi otrok,

črka za črko

 

pojenja,

dokler se nekega dne

ne rodi drugi,

 

čeprav nože skupaj z britvami

vseskozi postavljaš

na najvišje police –

 

zdaj te razumem, Sylvia –

in moja pečica

je pripravljena.

 

(S. E., šifra: Mijdrecht)

 

 

»Izgubil vid –/Dobil očala, plus oči.« Foto: osebni arhiv

 

 

Mal                                   Znoret

 

Poglej to sliko!

In še eno prec zatem.

Zdej so že tri.

Al’ pa tristo, sej ne vem.

V moji glavi.

Nastane Edvard Munch portret.

Da ne znorim.

Se moram

mal                znoret.

 

Poglej ga norca.

In še enega prec za njem.

Zdej so že trije.

Al’ gre le zame, sej ne vem.

Izgubil vid –

Dobil očala, plus oči.

Izgubil stik –

Nove kože pa več ni.

 

Ne tipaj!

Če pogledaš, svet je lep.

Uživaj!

In naj se norec gre

znoret.

Mal                         znoret!

 

 

Te nore slike, ki ustvarjajo moj svet,

Me spravljajo že spet

Ob pamet.

A ne dovolijo mi

znoret.

 

(K. B., šifra: Mal znoret)

 

 

»Vesolja nosim v sebi in/tam je vse …« Foto: splet

 

IN KAJ POTEM

 

Izoliraj se

so nam rekli

ne bo mi težko

ko pa že ves čas

že vse svoje življenje

pobiram zvezdni prah

po kotih svojih sob

lupim ogledala in

se grem toaletno umetnost

luščim miriade svetov iz

na videz omejenega prostora

med dvema kartonskima platnicama

in živim kot boginja na prestolu

v kraljestvu svojih štirih sten

Ne druži se z nikomer

so rekli

prava reč in res velika

sprememba zame

ki se od nekdaj najraje družim

s sabo

Vesolja nosim v sebi in

tam je vse –

nič mi ne manjka

Veter me nosi kot

drevesno seme in

zrastem kjerkoli

Hodim po gozdu in sem drevo

Pijem klorofil in

sončne žarke in

diham in

živim in

nič mi ne manjka

In kaj potem

če vse izgine

jaz bom vedno tu

 

(S. Z., šifra: sladostrastnica)

 

 

Tako bi lahko sklenili, da so poslane pesmi (ki bodo vedno tu) res premagale korono stvarstva.

 

Jo bo tudi Teden ljubiteljske kulture?

Piše: Ana Porenta – članica strokovne žirije   Revija Primus in Zveza kulturnih društev Slovenije sta 20. marca 2020 razpisali natečaj za najboljšo pesem, napisano v ustvarjalni izolaciji. Izolacija, pravite – toda kaj je ustvarjalci poezije ne iščejo vedno, ko hočejo pisati? Že, ampak ta izolacija ni bila njena ali njegova odločitev, bila je zapovedana.   Beseda korona je bila – v navezavi z zdajšnjim stanjem – prepovedana in sprejeta zgolj, če je bila uporabljena v drugem kontekstu. Do zaključka razpisnega roka,…

Pregled ocene

Ocena uporabnikov: 4.65 ( 1 ocen)

Objavite komentar